טיפים לניצול אפקטיבי של הון שגייסתם בשביל סטארט אפ

סטארט אפים ישראלים בתחומים מסוימים מגייסים בשנה עשרות וגם מאות מיליוני דולרים. אחרי שהצלחתם לגייס הון בשביל להקים סטארט אפ חדש או כדי לעבור לשלב יותר מתקדם של פיתוח או שיווק, אתם בהחלט בדרך הנכונה. יחד עם זאת, קל מאוד "לשרוף" כסף מהר מדי, עוד בטרם הגשמתם את כל מה שאתם רוצים להשיג. במילים אחרות, אתם חייבים להיות מחושבים וללמוד כיצד לנצל את ההון, בצורה הכי אפקטיבית שאפשר.

 

היעזרו בחוכמה במיקור חוץ

סטארט אפים שרוצים לנצל בצורה מאוד אפקטיבית את ההון שגויס צריכים להשתמש בחוכמה במיקור חוץ. האופי של מיקור החוץ מאוד תלוי בסטארט אפ שלכם, אך כלל המפתח הוא פשוט. כאשר העלויות בחוץ זולות יותר, באופן משמעותי, לכו על זה. לדוגמא, אם אתם מקימים צוות פיתוח אך מתברר לכם שהעלויות גבוהות מדי, תוכלו לשלב בתוכנית העבודה שלכם פיתוח באוקראינה. חברות הייטק רבות ולא רק סטארט אפים כבר עובדים עם כוח אדם איכותי מסוג זה, כאשר מנהלי צוות או עובדים חיוניים אחרים יושבים בישראל.

 

הגדירו סדרי עדיפויות לשימוש בהון

סטארט אפ זקוק לכסף לשם השגת מטרות שונות. כמעט תמיד יהיו כמה משימות על הפרק או יעדים שצריך להשיג, וכולם זקוקים לכסף. אם אתם מרגישים ש"השמיכה קצרה" בשלב זה ואי אפשר להקצות להכל, מהרו להגדיר סדרי עדיפויות. ברגע שאתם תצליחו להשיג את היעדים המרכזיים, יהיו לכם מנועי צמיחה ביד ותוכלו לעניין לקוחות פוטנציאליים במוצר שלכם (או לבצע עוד סבבי גיוס נוספים). מצד שני, אם תקצו תקציבים גבוהים למשימות שוליות, תתקשו להציג ללקוחות או לשותפים שלכם תוצאות ראויות ויתכן שתצטרכו להפסיק לפעול מוקדם מהצפוי. תוכנית עבודה נכונה וסדרי עדיפויות יעזרו לכם להישאר במסלול הנכון. דוגמא מהחיים – גם אם מקובל לפנק את צוותי העבודה בהייטק עם מתנות יקרות, לא תמיד טוב לנהוג בפזרנות בסטארט אפ חדש. את התגמולים עדיף לשמור לשלב שבו אתם מתקרבים להשגת התוצאות הרצויות.

 

תקציב לא מנהל את עצמו, נהלו אותו

בכל סטארט אפ חשוב להגדיר את אחד מבעלי התפקידים הבכירים, כך שיהיה אחראי על ענייני התקציב וההון. אם חסר אצלכם ידע בנושא זה, חשוב להתייעץ עם מומחים. תקציב אף פעם לא מנהל את עצמו, לא בבית, לא במשרד האוצר, לא באינטל, לא בפייסבוק וגם לא אצלכם. ניהול תקציב מצריך אקטיביות, יוזמה, לא מעט אסרטיביות וכן – גם יצירתיות.

 

השוואת מחירי ספקים

גם אם בסטארט אפ שלכם אין קניין או קניינית מקצועיים, זה לא אומר שצריך להקל ראש בבחירת ספקים מקומיים. לא בטוח שתוכלו להתחיל להוציא מכרזים לכל הוצאה והוצאה, אבל להרים טלפון לכמה ספקים או לבקש כמה הצעות מחיר, זה לא מאוד מסובך. תמיד, היו ערים לעלות הנדרשת אך גם לתמורה שאתם מקבלים. היחס בין מחיר לבין תמורה צריך להיות ראוי. מעת לעת, ניתן בהחלט לבחון ספקים חלופיים, אם ספקים נוכחיים לא משביעים את רצונכם או אם התמורה "שורפת" את ההון בקצב מהיר מדי, ללא הצדקה.

 

תקציב מנוהל ביחד עם לוחות זמנים

היבט חשוב בניצול אפקטיבי של תקציב זה התאמה בין השימוש בכסף לבין לוחות הזמנים. סטארט אפים שלא מצליחים ליישם את הכלל החשוב הזה מגלים בדרך כלל שהתקציב נגמר עוד לפני שהשלימו את מה שהוגדר בתוכנית העבודה. ניצול אפקטיבי של הון מתייחס ללוחות הזמנים, לעלויות הספקים, להוצאות קבועות, להוצאות משתנות, על פי רבעונים או פרקי זמן מתאימים אחרים.

Call Now Button